Türkiye 2026’da ulaşım yatırımlarını artırıyor

AA
Oluşturulma tarihi: 08 Kasım 2025 12:59
Türkiye, tüm ulaştırma sektörlerinde yatırımlarını sürdürürken, gelecek yıl yüksek hızlı demiryolu hattının 2 bin 769 kilometreye, bölünmüş yol uzunluğunun ise 30 bin 420 kilometreye çıkarılması hedefleniyor.
AA Muhabirinin Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı 2026 Derlemesi’ne göre, intermodal ve multimodal taşımacılık uygulamalarının geliştirilmesi, güvenli, erişilebilir, bütünsel, çevre dostu ve düşük maliyetli bir ulaşım sisteminin kurulması, rekabetçi üretim ve ihracatı destekleyen bir altyapının oluşturulması yoluyla Türkiye’nin taşımacılık ve lojistikte bölgesel üs olma potansiyelinden maksimum düzeyde faydalanılması amaçlanıyor.
Bu hedef doğrultusunda çalışmalar “Emniyet ve güvenliğe yönelik bilişim altyapı sistemlerinin oluşturulması projesi” çerçevesinde yürütülecek. Sürdürülebilir havacılık yakıtlarının üretimine yönelik üniversite işbirlikleri artırılacak ve bu yakıtların araştırma, geliştirme ve üretimine yönelik yol haritası belirlenecektir.
SAF’ın üretimi ve tüketimi Sürdürülebilir Havacılık Yakıt Direktifi (SHT-SAF) kapsamında izlenecektir.
Havalimanlarının daha etkin kullanımını teşvik etmek amacıyla teknik bir çalışma yapılacak ve sonuçları paylaşılacak.
Yurt içi uçuş ve destinasyon sayısının artırılması amacıyla havayolları ve ilgili kamu kurumlarıyla çalışmalar devam edecek. Havacılık sektöründe kullanılan dijital uygulama ve sistemlerin ulusal düzeyde üretilmesi ve kullanılmasına yönelik çalışmalar devam edecek.
Ortak projelerde koordinasyonun sağlanması amacıyla fon ve tahsis ihtiyaçları bütünsel bir yaklaşımla belirlenecektir. Taşımacılık ve lojistik Master Planının başarıları yıllık olarak raporlanacaktır. Akıllı ulaşım alanında mevzuat çalışmaları yapılacak.
İstanbul Havalimanı’ndaki mevcut kargo kapasitesinin verimli kullanılmasına yönelik yol haritası belirlenecek. Havayolu uçuş sayısının artırılması amacıyla diğer ülkelerin sivil havacılık otoriteleri ile daha yakın işbirliği kurulacak, mevcut anlaşma ve mutabakat zaptı güncellenecektir.
DEMİRYOLUNDA ÇALIŞMALAR DEVAM EDECEK
“Milli Tren Otomatik Denetleme İstasyonu (OTMI) Kurulması” projesi tamamlanacak.
Devam eden yüksek hızlı tren projeleri, yatırımcı kuruluşlar arasında koordinasyonu sağlayacak şekilde planlanan çalışma programlarına göre devam edecek.
“Türkiye Demiryolu Sektöründe Intermodal Taşımacılık Hizmetlerinin Güçlendirilmesi Projesi” tamamlanacak.
Çukurova bölgesi, İskenderun körfezi, Filyos limanı ve Filyos sanayi bölgesi iltisak hatlarının inşaatına iş programına göre devam edilecek.
Doğu Akdeniz bölgesindeki Orta Doğu ve Orta Asya ülkelerine açılan kapı olacak limanın çevresel etki değerlendirmesi ve nihai tasarım çalışmaları, transit mallara özel dikkat gösterilerek inşa edilecek ve bölgenin kalkınmasına ve ihracatın artmasına katkı sağlanacak.
TRAFİK GÜVENLİĞİ İÇİN 1.700 KİLOMETRE OTOMOTİV DEMİRYOLU İNŞA EDİLECEK
Araç işletme giderlerini ve karayolu ağının ağır bakım maliyetlerini azaltacak, önleyici bakım konseptine dayalı varlık yönetimi sistemlerinin geliştirilmesi ve bakım yönetiminin uygulanması amacıyla 15 bin kilometrelik yol envanter bilgileri güncellenecek. 271 kilometrelik karayolunda büyük üstyapı onarımları tamamlanacak.
Devlet ve il yollarında toplam 500 kilometrelik iletişim altyapısı inşa edilecek ve Akıllı Ulaşım Sistemleri Merkezi oluşturulacak.
Karayolu güvenliği analiz sistemine yönelik yeni modüller geliştirilecek. Mobil trafik eğitim tırlarını kullanan 30.000 öğrenciye yol güvenliği bilinçlendirme eğitimi verilecek. 1.700 kilometre korkuluk ve 550 kilometre sarsma bandı inşa edilecek.
2026 YILINDA ULAŞILACAK HAVAYOLU YOLCU HEDEFİ 255,9 MİLYON
Türkiye, ulaşımın tüm modlarına yatırım yapmaya devam ederken demiryolu, havayolu ve karayolu taşımacılığında da kapasiteyi artırmayı hedefliyor. Bu kapsamda yüksek hızlı demiryolu hattı uzunluğunun bu yıl sonuna kadar 2 bin 251 kilometreye, gelecek yıl ise 2 bin 769 kilometreye çıkarılması bekleniyor. Bu hedeflere ulaşılmasıyla birlikte demiryollarının yolcu taşımacılığındaki payının artması bekleniyor. Demiryollarının kara yolcu taşımacılığındaki payının bu yıl yüzde 5,77’ye, 2026’da ise yüzde 5,93’e ulaşması bekleniyor.
Havayoluyla ilgili çalışmalar devam edecek ve taşınan yolcu sayısı artacak. Bu yıl havayoluyla 244,8 milyon yolcu taşınması beklenirken, gelecek yıl bu sayının 255,9 milyona ulaşması bekleniyor.
Yolcuların yolda rahat ve güvenli seyahat edebilmesi için çalışmalar hız kesmeden devam edecek. Bu bölgedeki bölünmüş yol ağının yılsonunda 30 bin 4 kilometre, 2026 yılında ise 30 bin 420 kilometre olması bekleniyor.



